Sunday, November 24, 2013

Saya suka bosou.

Apa ba tu bosou sebenarnya??
Makanan orang Dusun bo gia.. yg saaaadap berabis.

Ni ada link2 org cerita pasal bosou dengan lebih mendalam.. hehe
tengkiu sama derang =)

http://ms.wikipedia.org/wiki/Bosou
-yg dia bagi background bosou pastu dia ajar buat.. aiseh =)

https://www.facebook.com/nikalilah/posts/454917861238783
-ni dia kestau bosou tu inda haram bo gia

http://www.discoverborneo.com/blog/2008/08/bosouanyone.html
-nah.. ni pun ajar mcm mana mo buat bosou

Tapi yang saya mau cerita sebenarnya ni lain.. bukan macam mana mau buat atau asal usul bosou.
Sebaliknya sia mo cerita camna bosou jadi sebahagian dari diri sia dari sia masi budak2 lagi.

Bah masa untuk kasi steady suda bahasa sia... kunun la hehe

"Lain juga rasa ni makanan ni", "lain juga bau ni makanan ni", "ih tia mau lah"
Begitulah respon saya jika saya dijemput untuk makan bosou ketika saya masih kecil dulu.
Biasalah budak-budak, cuma gemar makanan yang manis sahaja.

Namun begitu, lama kelamaan saya belajar untuk makan makanan tradisional ini sedikit demi sedikit kerana seluruh keluarga saya memakan bosou ini hampir setiap hari.
Pembuka selera terbaik la kononnya.

Saya masih ingat bosou yang saya makan sekiranya saya balik kampung. Bosou yang dibuat oleh nenek. Mak datuk sedap sangat rasanya! Mungkin kerana kandungan bosou itu mantap atau memang saya sudah mula meminati rasa asam-sedap bosou ini.

Mcam tia ngam o kan cerita psal bosou pakai bahasa skema.. mo juga keluar slang Sabah sia.. hehe

Ah! Tia paya cakap la.. sia paling suka bosou batang pisang. Ikan pun buli juga la.. tapi lagi mantap kalu ada lada putih. Adadah mantap habis! Palagi yang mummy sia buat, dia campur bunga kantan.. uish! sadap beii.

Time sia kici sia x pduli tu kalu ada tu budak2 lain yang tia besa makan olo2 sia mkan bosou.
Bah biar la baaaaa.... sadap bei ni.. ko yang rugi.. nehh.. haha!
Nasi panas + Bosou.... perrghhh!!! Estedy gingg!!
Kasi crita sia dulu gia mcm mana pengalaman kamu sama bosou?
Baru la sia tau bukan sia SS sma ni bosou.. ada juga tambalut share2 minat ni makanan paling sadap.
Hehe =)

Aiya mcam sia rasa lain suda o skarang...
Bah len kali lagi sia crita psal bosou.. mcam tegiur suda sy imagine2 ni bosou ni.
Palan2 kamu ah..
P makan bosou dulu!

No comments:

Post a Comment